Cippo randagio (Random-marker), Riccardo Mataloni - T.O.E. Art Market
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Original Art for sale | Sculpture

Riccardo Mataloni
Italy

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Cippo randagio (Random-marker)
Assemblaggio tra scultura in alabastro bianco-giallastro e oggetto d'arredo rielaborato / Assemblage between yellowish-white alabaster sculpture and reworked furniture object
cm 110x40x40
Price 9000 €
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(ENG) The work consists of a boundary marker, irregularly shaped and with holes in it, but firmly attached by cords to the seat of a wooden stool mounted on wheels, in a simulation of the syntactical paradox of the fixed and mobile natures of the two objects. By means of a specially designed collar, the sculpture can even be gently pulled along, as if it were a pet. The mobility of the stool set on wheels stands in contrast to the immobility of the boundary marker, an object of worship in ancient Rome, where it not only established the borders of territories but was tied to the god Jupiter. The punishment for those who changed a boundary marker’s position without permission varied, depending on status of the part of the city in which it was found, and so these objects also represented socioeconomic indexes. The bizarre aspect of the coupling of these two black and white objects is underlined by the variously coloured cords that bind them together. The work is meant to be a “human scale” sculpture that reflects modern society’s lack of stability. The severe, solemn authority of the boundary market is in decline, its irregular form presenting unmistakable signs of its demise, in an age when everything appears to begin and end in the space of a single day, as the inherent values of objects are arbitrarily interpreted and distorted, leaving them with nothing but a rapid, merely occasional role. If there are no more set boundaries, then this work can serve as a portable one. (ITA) Quest’opera è formata da un cippo di confine, forato ed irregolare, saldamente legato con delle corde alla seduta di uno sgabello di legno con ruote innestate. L’opera è una simulazione di un paradosso sintattico tra la natura fissa e mobile dei due oggetti. Tramite un apposito collare è possibile trascinare delicatamente la scultura come se fosse un animale domestico. La mobilità dello sgabello a ruote contrasta con l’inamovibilità della pietra di confine, oggetto di culto dell’Antica Roma usato per delimitare i confini dei territori e collegato con Giove: le punizioni inflitte a chi, senza permesso, cambiasse di posizione un cippo cambiavano a seconda delle condizioni interne della città, facendo di questi oggetti veri e propri indicatori socio-economici. La bizzarria di questo accostamento è segnalata da varie corde colorate che stringono fra loro i due oggetti in bianco e nero. L’obiettivo di quest’opera è di creare una scultura a “misura d’uomo” che rifletta sulla mancanza di stabilità della società moderna. L’autorità severa e solenne del cippo è decaduta e la sua forma irregolare rappresenta i segni del suo trapasso in un’epoca in cui tutto sembra iniziare e finire nello stesso giorno ed in cui i valori dati ad un oggetto sono arbitrariamente interpretati e distorti per crearne una funzione rapida e occasionale. Se non esiste più un limite fisso, questa scultura si propone per essere il limite che ognuno può portare con sé.